Jeg er nok ikke den første til å innse dette, men det kan ikke ignoreres lenger. Vi er dinosaurer, antikviteter. Fra første gang jeg satte øynene mine på den lille skjermen i et mørkt rom, logoen «Nazi Zombies» dukket opp og introen til Nacht der Untoten ga meg frysninger. Jeg var solgt. Selv om vi var heldige med å nå runde 10 ga vi oss faen ikke.
Skru på strømmen
Så kom Black Ops. Produsentene fortsatte der de hoppet av og introduserte oss for Kino der Toten. Åh, Kino du Kino. Vi ble introdusert for Mule kick, Juggernug og speed cola. Formatet var enkelt, banene var vanskelige. Trange ganger, mange zombies og for lite ammo. «Få en Max ammo snart a!» Enten om du satt i toppen på Der reise(The Giant), farmet på scenen i Kino eller løp rundt i panikk på Shangri-Laa var det toppen av ikke bare underholdning men det var en mestringsfølelse uten sidestykke.
Gaming suksessen Call of Duty Zombies, eller Nazi Zombies har en spesiell plass i hjertet til mange i alderen 20+. Sene kvelder på gutterom landet rundt. Enten du gikk all-inn med gutta om å komme lengst mulig eller online for å plage de andre i lobbyen. Det var tider.
LB’s Zombies maps rangering
- Kino der Toten
- Der reise(The giant)
- Ascension
- Nacht der Untoten
- Moon
- Call of the Dead
- Mob of the Dead
- Shangri-Laa
- Verrückt
- Five
Æraen som var disse map’sa er over. I nye Black Ops 6 er ikke zombiene skumle og banene er åpne og enkle. Det er sikkert det den nye generasjonen liker og det er derfor jeg tidligere i saken kaller meg selv en dinosaur, min tid er over. Zombies slik vi kjenner det er ut. De gamle banene ga oss en frykt som var uslåelig. Makspuls. Du var så godt som død om du ikke sjekket bak deg vært andre sekund. Jeg kan huske å ha drømt om å være omringet av Nazi zombier etter slike kvelder i tenårene.
Pack-a-Punch
Et dreamteam på enhver zombies runde besto av 2-4 kompiser med subtile men viktige oppgaver. Man ga og tok. Kranglet om hvem som skulle stå på scenen. «Ikke hug kassa». Man «stjal» zombies fra hverandres vinduer og kjeftet om hvem som skulle åpne hvilke dører. En med Ray Gun og en med Thundergun. Spørsmålet om å lage en «crawler» annenhver runde for å fikse nye våpen eller fikse Pack-a-Punch. Taktikken var universal og ikke planlagt fra produsentene. Vi lagde den selv. Vi vant på en måte over spillet og lagde et type monster som ble Black Ops Zombies. Ja, vi lagde det. Vi gjorde det til det det var.
Hvor gikk det galt?
Når vi ser på hvordan Zombies-modusen utviklet seg, er det lett å forstå hvorfor den traff en nerve hos oss. Men på et tidspunkt ble det for mye. Banene ble for åpne, Easter Eggs for kompliserte, og skrekken ble byttet ut med action. Det som en gang var en intens opplevelse med et snev av panikk og desperasjon, føles nå som et forsøk på å sy puter under armene til massene.
Mangler karakter
Black Ops 6 sammen med de nyere og forsøkene på å gjenskape eller oppgradere Zombies har vært totalt mislykka. If it aint broke, dont fix it.
I dag, med Black Ops 6 og de nye Zombies-banene, er det vanskelig å finne den samme nerven som holdt oss våkne hele natten. “Liker kidsa dette nå?” spør vi oss selv, mens vi mumler om hvor mye bedre det var før. Heldigvis fungerer Black Ops 3 med alle de gamle banene fint på PS5.