Året 2014 ble FHM lagt ned, og med det forsvant forsiden med vakre damer. Samtidig vokste sosiale medier i omfang, og vakre damer raskt fant seg til rette der, og et nytt yrke oppstod: influenser.
Men la oss ta et skritt tilbake i tid. I likhet med den merkelige greia med han raringen som spør yngre jenter om “bodycounten” deres på TikTok, hadde FHM en tilsvarende overfladisk tilnærming til journalistikk. FHM kunne ty til spørsmål som “Går du ikke med truser?”, den klassiske “Hvor fornøyd er du med brystene dine?” eller “Tar du den i to’ern?”. Forsidejentene fikk ofte 4-5 sider midt i bladet med bilder og intervjuer der de ble spurt om blant annet sitt sexliv.
Dumme og deilige
En av FHM’s ansatte, vinner av “forsidejakten” og senere fast modell i bladet, Ann Mari Olsen, kunne fortelle at å være på forsiden av FHM faktisk var noe å være stolt av. Det var ikke alle som endte opp på forsiden av FHM, så det kunne ses på som et mål for mange. Da jeg spurte henne om hun hadde ignorert FHM hvis Instagram hadde vært like stort på den tiden, sa hun at hun heller ville ha satset på begge deler og kombinert det.
— Med Instagram styrer man alt selv, mens i FHM skulle damene gjerne være ‘dumme og deilige’, og det var vanskelig å kontrollere hvordan intervjuene så ut i etterkant. Det er jo humor, og det så jeg heldigvis, sier Ann Mari.
Influenser
Det er ikke nytt å være influenser, men det er viktig å påpeke den betydelige forskjellen i hvordan pene jenter nå lettere kan bygge en karriere gjennom sosiale medier. Hvorvidt det er en god forretningsidé å “være pen på Insta” kan diskuteres av andre, men uansett er det nå et yrke som tiltrekker mange. Følgerskare og oppmerksomhet er valuta; influensere er i hovedsak vandrende reklameplakater, kjøpt og betalt av ulike selskaper og organisasjoner. Det er influensere innen alle mulige nisjer, sjangre og interessefelt, som alle ønsker en liten del av din oppmerksomhet for å senere reklamere for et produkt i mellom alt det meningsløse innholdet.
Men nå er de her, og vi må bare akseptere at de eksisterer. Det er opp til hver enkelt å navigere gjennom alt det resirkulerte innholdet og memene på sosiale medier. Underholdning har blitt reklame, og dessverre går det utover kvaliteten. Jeg generaliserer her, men det finnes også de som gjør det bra.
Sorry for utblåsningen, tilbake til saken.
Christina Maria Alvarez fra management-selskapet Eccentric People delte at flere influensere og personligheter ønsker seg management.
— Hos oss tror vi at profiler vil komme fra alle typer bransjer, og at antall følgere ikke lenger er det som teller mest. Vi mener at video og levende bilder fortsatt vil være det viktigste mediet for å gjøre seg synlig på nett. Om man er villig til å jobbe hardt for det, kan dette yrket være både trygt og stabilt. Men hvis du forventer at noen andre skal gjøre jobben for deg, bør du kanskje se etter noe annet, forteller Alvarez.
— Det er godt betalt
Josefine Stoffel foretrakk å bli kalt innholdsskaper i stedet for influenser på grunn av stigmaet rundt tittelen. Den 19 år gamle Stoffel har over en million visninger på TikTok og håper å kunne fortsette med det hun driver med nå.
— Jobben betaler bra, men den kan være uforutsigbar,” sier Stoffel.
Videre håper hun å kunne utvikle det hun gjør nå, enten ved å starte sitt eget selskap eller fortsette med innholdsproduksjon.
Onlyfans
Her tillater jeg meg å sammenligne, for i realiteten har glamourmodellene beveget seg til plattformer som OnlyFans og blitt pornostjerner. Johanne Nordeng, for eksempel, tjener over 2 millioner på å legge ut videoer og bilder på OnlyFans. Andre prominente figurer i bransjen inkluderer Sandra Sophia Fjeldberg, Melina Johnsen og Lena Angelica Nilsen. Dessverre lyktes vi ikke med å intervjue disse.
Når det gjelder hvor forsidemodellene ble av… Noen er slått seg ned med gårdsbruk og andre jobber fortsatt innen media/SoMe. Noen virker å skamme seg litt over bildene og ville heller ikke snakke om det, andre så mer lettbeint på det og snakket om det som en liten boost for karrieren som modell eller TV-personlighet. Uansett har disse jentene satt sitt spor i en kultur som nå er borte, kanskje for det beste.